Sprøstekte kikerter med chili og paprika

Ok, så det er 8.januar og faktisk bare to uker siden vi gikk inn i den deilige litt koma-aktige romjulen. Uken da vi alle får kollektiv hjerneblødning etter en førjulstid preget av påtrengende kjøpesenterlarm, sprø svor-angst og såre fingertupper etter overdreven gavepakking, julepynting, baking og bæreposebæring. Plutselig vet ingen hvilken dag det er eller hva klokka er, og jeg tror vi gjør det med vilje. Det er tid for litt etterlengtet hvile.

Kanskje gjorde du som meg og så et høyt antall dårlige filmer på TV mens du rundet av året med fjeset godt plantet langt nede i en snacksskål eller tyve. Som om ikke inntaket under alle familieselskapene eller restespisingen av ribbe og medister var nok.

Man lar det liksom bare stå til. Januar ligger jo der fremme med all verdens muligheter til forsetter, skjerpings og nye, bedre vaner.

Og nå sitter man her da. Julestemingen er pakket ned til neste år, men snacksskåla står tilbake. Tom som i avgrunnen. Og kveldene er (nesten) akkurat like mørke og lange som for 14 dager siden.

Det hadde jo vært godt å fylle den snacksskålen med et eller annet. Som ikke får forsettene til å sprekke eller utløser en kjedereaksjon av sukkerholdige utskeielser.

Kikerter er kanskje ikke det første du tenker på, i så måte. Jeg hadde ikke helt troen på dette før jeg testet, jeg heller. Men jeg ga det et forsøk en dag jeg trengte noe crunchy tilbehør til en suppemiddag (kokos og blomkålsuppe) og hadde skapet fullt av kikerter. Jeg tok utgangspunkt i denne oppskriften på tine.no og ble overrasket over hvor enkelt det var. Og kikertene ble faktisk skikkelig sprø og gode. De som ikke gikk i suppen ble raskt spist opp som snacks etter middag – de fleste av samboeren min, som ikke er spesielt opptatt av hvorvidt noe er sukkerfritt eller ikke. Så disse tenker jeg å lage en stor porsjon av i dag slik at vi kan ha de som snacks utover uken. Forhåpentligvis kan de redde meg fra de verste sukkerabstinensene etter en lang barseltid og romjul hvor sjokkis og julebakst har gått ned på høykant. Det gjør jo heller ikke noe at det omtrent er den billigste snacksen som er mulig å lage, nå som det er januarstørrelse på lommeboka og kanskje litt for mange uker til neste lønning?

Kikertene brukt som suppekrutonger

Om du vil prøve å lage ristede kikerter, trenger du:

  • 200 g kikerter
  • 1 ss olivenolje
  • 1 ts paprikapulver
  • 1 ts tørket chiliflak eller chilipulver
  • 1/2 ts hvitløkspulver
  • Litt salt

Sett ovnen på 175 grader. Skyll kikertene godt og la de renne godt av seg. Bland kikerter, krydder og olje sammen og ha over en bakepapirkledd langpanne. Stek midt i ovnen på 175 grader i 40 minutter.

Kikertene blir supercrunchy og er perfekte som snacks eller som krutonger i supper og salater. Du kan gjerne variere med ulike krydder i oppskriften.

Håper det smaker!

Sukkerfritt nyhetsbrev

Få tilsendt sukkerfrie oppskrifter og andre oppdateringer fra bloggen

Nyhetsbrev sendes ut 1-2 ganger per måned

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *