Hummus med tørkede urter

Hummus er en populær dipp laget av kikerter som kan serveres til så mangt. Hummus passer for eksempel godt som dipp til grønnsaker, ved siden av stekt kjøtt, til salater eller som del av et tapasbord. Om du har fulgt bloggen en stund, har du sikkert lagt merke til at kikerter er noe jeg bruker ofte. Jeg elsker å lage mat med kikerter, så derfor har jeg alltid et lager med hermetiske kikerter og kikertmel stående i skapet. Tidligere har jeg delt oppskrift på blant annet kikertpannekaker (en favoritt!), falafel med squash og koriander og sprøstekte kikerter.

Om du spiser streng lavkarbo er kanskje ikke kikerter en del av ditt normale kosthold. Jeg spiser veldig moderat lavkarbo og er mest opptatt av å spise mat som ikke får blodsukkeret til å gå i været etter et måltid. Selv om kikerter inneholder endel karbohydrat, har de ikke like stor påvirkning på blodsukkeret som man kanskje skulle tro. Mye av dette kommer fra kostfiber, noe som ikke gir blodsukkerstigning da fiber ikke brytes ned i tarmen. Hvordan ulike typer karbohydrater påvirker blodsukkeret kan du lese mer om her.

Tradisjonelt lages hummus med tahini, som er en paste laget av sesamfrø, men du kan fint lage supergod hummus også uten tahini. Ettersom tahini sannsynligvis ikke er en del av standardutvalget i skapene til de fleste, har jeg laget denne oppskriften uten tahini. Om du vil bruke det (det gir hummusen en ekstra rik og nøtteaktig smak) kan du til denne oppskriften bruke ca 2 ss. Det kan hende hummusen da blir litt tykk, så bruk gjerne litt mer olivenolje eller spe med litt vann om du ønsker en mykere konsistens.

Vanligvis er hummus krydret med litt cumin, men jeg valgte denne gangen å bruke et gresk urtekrydder (med oregano, timian og rosmarin). Begge deler blir akkurat like godt, så denne delen av oppskriften er også noe du kan variere med.

Til hummus trenger du:

  • 3 bokser kikerter (ca 700 g), skylt og avrent
  • 1-2 fedd hvitløk, presset (avhengig av hvor glad du er i hvitløk!)
  • 1 dl olivenolje (spe på med mer ved behov)
  • Saften av 1/2 sitron
  • 1 ss urtekrydder
  • Litt kvernet salt
  • Litt paprikapulver 

Slik gjør du det: 

Ha alle ingrediensene i en beholder og kjør glatt med stavmikser (eller kjøkkenmaskin om du har det). Du velger selv hvilken konsistens du vil ha, mange synes det er godt med en litt chunky hummus, men jeg liker å lage den helt glatt. Spe med litt ekstra olivenolje eller noen spiseskjeer vann om du ønsker en litt mykere konsistens. Smak til med mer salt og/eller sitron om du synes det trengs.

Server i en bolle med en god klunk olivenolje på toppen og et dryss paprikapulver. Jeg pyntet i tillegg med ristede pinjekjerner, tynne skiver rødløk, sitron og friske urter, men dette er også helt valgfritt! Fersk hummus er holdbar i kjøleskap maks 5 dager.

Sukkerfritt nyhetsbrev

Få tilsendt sukkerfrie oppskrifter og andre oppdateringer fra bloggen

Nyhetsbrev sendes ut 1-2 ganger per måned

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *